tisdag, oktober 10, 2006

Landet - Stan 2-0

Förutom livskvalitet har jag nu upptäckt andra fördelar med att bo på landet.
För några veckor sedan hittade vi en vattenpöl under braskaminen på andra våningen. Ett skyfall hade placerat någon halvliter regnvatten i kaminen via skorstenen. Vid en del googlande blev jag snart varse om att en skorsten släpper in ca 700 liter!!! regnvatten om året. Det mesta förångas givetvis men det kan ju inte vara bra för skorstenen när det börjar bli frost. I googlingen fick jag även fram att ett regnskydd för skorstenen i form av en båge gick att inhandla för knappa 4000 pix. Här kommer vi nu till fördel nummer ett: lokala hantverkare! Via kontakter fick jag tag på en pålitlig lokal plåtslagare som fixade till en båge med fästanordning för 600 spänn. En sjättedel av priset lixom. När jag sedan förklarade för honom att jag inte skulle hinna hämta den innan dom gick hem insåg jag fördel nummer 2: han sa
- Jag ställer den bakom garaget så kan du hämta den när du vill. Jag skickar en räkning.

Detsamma hände någon vecka senare när vi hade slut på dammsugarpåsar till centraldammsugaren. Jag ringde lokala VVS-firman där dom sa
-Vi stänger tidigt idag men jag lägger ut en kartong med fem påsar i vår brevlåda så skickar jag räkning hem till dig. Vad sa du att du hette nu igen...

Skulle detta ha kunnat inträffa i stan? Knappast!

Landet rules!

2 Comments:

Blogger Team Southeast Sweden said...

Ah, ja landet, det finns faktiskt en del oskuld och vänlighet kvar i vår värld :-)

11 oktober, 2006 08:54  
Blogger Uffe said...

Ja när jag bode på landet så lämnade brevbäraren alla paket vid dörren, även postförskott. Han brukade bara skriva en lapp. "Betala när du har vägarna förbi posten"

Om det är så fortfarande vet jag inte eftersom jag lämnade landet 1994 :(

11 oktober, 2006 09:50  

Skicka en kommentar

<< Home